Школи майбутнього у доповіді Всесвітнього економічного форуму

У 2020 році дослідники Всесвітнього економічного форуму (WEF) підготували доповідь “Школи майбутнього” (Schools of the Future). Цей документ є результатом консультацій з викладачами, політиками, бізнес-спільнотою, розробниками освітніх технологій, експертами.

У доповіді виокремили 8 основних властивостей навчального процесу, які визначатимуть якість “Освіти 4.0” за часів четвертої індустріальної революції. Для кожної властивості обрали дві навчальні ініціативи, які найкраще розкривають зміст властивості.


1. Навички глобального громадянства

Формуються завдяки контенту, який фокусується на підвищенні обізнаності про світ, сталість та активну роль у глобальній спільноті.

Green School, Індонезія

https://www.greenschool.org

Станом на 2020 рік, в школі навчається понад 800 учнів віком 3–18 років. Місце розташування школи дозволяє учням безпосередньо контактувати з природою та думати, як допомоги планеті. Наприклад, у перші роки, значну частину часу діти проводять у садах та на кухні, розвиваючи емпатію до природи та загальну обізнаність про те, звідки береться їжа. На рівні середньої школи учні працювали разом із студентами Кельнського університету над розробкою нової сонячної та гідроенергетичної системи для школи.

Школа має освітній курс, відкритий для викладачів з усіх країн світу для навчання педагогіці та проектування програм, враховуючи збереження природи. Станом на 2020 рік, майже 700 вчителів з понад 50 країн пройшли цей курс.

Вчителі активно діляться досвідом та новинами на сайті школи у розділі “Insights”. Наприклад, можна переглянути панельну дискусію про школи майбутнього, яку організували вчителі, або панельну дискусію про те, як доносити школярам інформацію щодо Цілей сталого розвитку ООН.

Kakuma Рroject, Кенія 

https://www.projectkakuma.com

У 2015 році Коен Тіммерс подарував свій ноутбук табору біженців Какума в Кенії, щоб зв’язати міжнародних викладачів-добровольців з дітьми-біженцями та запропонувати безкоштовне дистанційне навчання. З тих пір концепція розширилась і охопила 350 вчителів з шести континентів, які пропонують дітям у таборі курси англійської мови, математики та природознавства через Skype.

Школа має 2 інноваційні лабораторії, та дотримується власної навчальної програми, яка поєднує 17 цілей сталого розвитку ООН з наукою STEAM для виховання емпатії та розвитку навичок глобального громадянства.

На сайті школи пишуть: “У нас працює понад 175 викладачів-волонтерів з усього світу. Щоб вчителювати, їм потрібно збалансувати свої викладацькі обов’язки, сімейні обов’язки, технічні вимоги та різницю в часі”. Як правило, вчителі отримують запит на проведення уроку за 48 годин. Долучитися як вчитель на постійній основі або надати запис уроку можна на сторінці.

Урок географії через Skype

2. Навички інноваційності та творчості

Формуються завдяки контенту, який розвиває навички, необхідні для створення інновацій, включаючи складне вирішення проблем, аналітичне мислення, креативність, аналіз систем.

The Knowledge Society, Канада

https://tks.world/

The Knowledge Society – позашкільна трирічна програма для учнів віком 13–18 років, яка зосереджується наивинахідницьких та підприємницьких навичках. Учні апробовують сучачні інновації, такі як блокчейн, робототехніка, штучний інтелект, щоб формують розуміння, як використовувати ці інструменти для позитивних змін у світі.

Перший рік програми присвячений формуванню основних технічних та комунікативних навичок. Протягом цього періоду студенти вивчають і досліджують понад 40 різних технологій, а потім вибирають технології, які найбільше їм подобаються. Протягом 2-го року студенти зосереджуються на обраній технології та розширюють технічні навички в межах цієї зони. У 3-му році студенти створюють власні інноваційні проєкти та вдосконалюють свої м’які навички, щоб повідомляти про потенційний вплив розроблених інновацій.

На сайті курсів є сторінка про винаходи та проєкти учнів у сферах: штучний інтелект, квантові обчислення, генна інженерія, космічні технології, інтерфейс “мозок-комп’ютер”, інші.

Kabakoo Academies, Малі

https://www.kabakoo.africa

За даними Світового банку, в Африці на молодь припадає майже 60% безробіття. Невідповідність між школами та роботодавцями та дороге високоякісне навчання обмежують доступ до навичок, необхідних для виходу на ринок праці, в результаті чого близько 10 мільйонів молодих африканців щороку намагаються знайти роботу. Kabakoo – що означає “дивуватися” мовою баманан у Західній Африці – це загальноафриканська мережа шкіл, яка має на меті допомогти вирішити цю проблему, надавши молодим африканцям інноваційні навички, необхідні для працевлаштування в їх місцевому контексті, з орієнтацією на дрібне виробництво.

Kabakoo тісно співпрацює з місцевим бізнесом, щоб допомогти учням визначити проблеми у громаді, які вимагають інноваційних та термінових дій. Вони також покладаються на професіоналів з інших країн – у тому числі в Китаї, США, Німеччині, які будуть тренерами та консультантами для проектних груп.

3. Технологічні навички

Формуються завдяки контенту, який базується на розвитку цифрових навичок, включаючи програмування, цифрову відповідальність та використання технологій.

TEKY STEAM, В’єтнам

TEKY, заснована в 2017 році, є першою академією STEAM у В’єтнамі для молоді віком 6–18 років. Вони заснували 16 лабораторій та 30 шкіл по всій країні, щоб проводити 9–18 місячні технологічні курси. TEKY також має табір кодування, де студенти покращують технологічні навички протягом канікул, а також онлайн-платформу для учнів з віддалених провінцій.

AWARE, Індонезія

https://www.edc.org/accelerating-work-achievement-and-readiness-employment-aware

AWARE – це проєкт із виховання робочої сили, підготовленої до майбутнього, з навичками, необхідними для успіху в цифровій економіці. AWARE створює прямі зв’язки між учнями, школами та лідерами галузі шляхом співпраці з понад 65 компаніями приватного сектору. Серед компаній-партнерів є BMW, Globe Telecom, LG Electronics та Schneider Electric. Протягом усієї програми учні створюють портфоліо веб-розробок або цифрових продуктів, які вони розробили у співпраці з галузевими партнерами.

4. Міжособистісні навички

Формуються завдяки контенту, який фокусується на міжособистісному емоційному інтелекті, включаючи співпереживання, співпрацю, переговори, лідерство та соціальну обізнаність.

iEARN, Іспанія

https://www.iearn.org

Міжнародна освітньо-ресурсна мережа iEARN заснована в 1988 році. Співпрацює з 30 000 школами та молодіжними організаціями у понад 140 країнах. Це створює глобальне співтовариство учнів, які беруть участь у міжкультурному обміні та співпрацюють у проектах через мережу Інтернет. Сьогодні понад 2 мільйони студентів беруть участь у спільних проектах iEARN у всьому світі. iEARN пропонує меню більше 150 проектів, які викладачі можуть інтегрувати в існуючі навчальні програми.

South Tapiola High School, Фінляндія

http://www.etela-tapiola.fi/tervetuloa-etikseen2015/etis-in-english/

Шкільна система Фінляндії вважається однією з найкращих у світі, а середня школа Південної Тапіоли – однією з найкращих шкіл країни. Заснована в 1958 році, в даний час вона навчає понад 500 учнів, поєднуючи фінську національну навчальну програму з унікальним акцентом на співпраці через підприємництво, активну громадянську позицію та соціальну обізнаність. Наприклад, у шкільній Програмі молодого підприємництва учні протягом року працюють у групах, аби відкрити власний бізнес. Школа співпрацює з компаніями приватного сектору, включаючи DELL, Hewlett-Packard та Microsoft. Співпраця спрямована на інтеграцію технологій до навчальної програми з урахуванням освітніх потреб.

5. Персоніфіковане та самостійне навчання

Досвід переходу з системи, де навчання стандартизоване, до системи, що базується на різноманітних індивідуальних потребах кожного, хто навчається, та досить гнучкої, щоб кожна людина могла прогресувати у власному темпі.

Pratham’s Hybrid Learning Programme, Індія

Pratham, створена у 1995 р., є однією з найбільших неурядових організацій в Індії, яка займається підвищенням якості освіти. У 2015 році Pratham розпочала цифрову ініціативу – Програму гібридного навчання для залучення понад 90 000 дітей у віці 10-14 років у 1000 індійських селах.

У Програмі немає викладачів. Натомість вона враховує цікавість дітей до природного навчання та забезпечує діяльність, керовану студентськими групами. Волонтери виступають в якості керівників. Діти з сусідніх поселень формують групи з 5–6 учнів, вибирають проекти, над якими вони хотіли б спільно працювати, та представляють вивчене перед живою аудиторією. Основними напрямками проекту є охорона здоров’я, мистецтво, фінансова грамотність та підприємництво.

На дві групи виділяють один планшет. Додаток Pratham, встановлений на кожному планшеті, забезпечує інтерфейс для учнів, за допомогою якого вони можуть переглядати навчальні ресурси Pratham. Навчальний контент надається поетапно – кожні три місяці.

Anji Play, Китай

http://www.anjiplay.com

Anji Play – програма для дітей раннього віку, створена в 2002 році, яка зосереджена на навчанні через гру. Основна ідея програми полягає в тому, що будь-яке середовище може стати навчальним. Мінімум 90 хвилин на день присвячується іграм на свіжому повітрі із використанням таких матеріалів, як сходи, відра та кубики для лазіння. Діти обирають ігрові матеріали, а також вирішують, вони хочуть грати в невеликій групі або наодинці.

6. Доступне та інклюзивне навчання

Досвід переходу з системи, де навчання обмежується тими, хто має доступ до шкільних будівель, до системи, в якій кожен має доступ до навчання, що забезпечує інклюзивність.

Prospect Charter Schools, США

Школи Prospect відображають різноманітність міста Нью-Йорк. У кампусі Windsor Terrace, наприклад, 41% з 324 школярів – білі, 34% – латиноамериканці, 11% – темношкірі та 6% – азійці. Шкільна мережа також наймає вчителів, які відображають різноманітність їх учнівського складу. Заняття розроблені таким чином, щоб бути всеохоплюючими та різноманітними, забезпечуючи баланс студентської раси та етнічної приналежності, вільного володіння англійською мовою, статі, гендерної ідентичності.

Tallahassee Community College, США

https://www.tcc.fl.edu

В рамках проекту Digital Rail працюють лабораторії технологій у мобільних вагончиках довжиною 8 метрів, оснащені системою віртуальної та доповненої реальності, робототехнікою, 3D-друком та найновішими технологіями. Ці технології впроваджуються в кварталах та школах разом із штатним консультантом із прикладних наук, який подорожує залізницею. Трейлер Digital Rail Project за останній навчальний рік охопив понад 2500 студентів у районах з найнижчими доходами в Таллахассі.

7. Вирішення проблем в процесі спільного навчання

Досвід переходу з процесного до проектного контенту, що передбачає вирішення проблем шляхом співпраці з однолітками.

Innova Schools, Перу

Приблизно 70% часу учнів Innova припадає на групове навчання – часто в малих групах, де викладач виступає в ролі фасилітатора. Інша частина часу зосереджена на самостійному навчанні на онлайн-платформах, таких як Khan Academy, Aleks, ін.

Кожен учень бере участь у шкільній інноваційній програмі, яка передбачає розробку унікального рішення для вирішення соціальних викликів. Кожен виклик – відкритий, що дозволяє учням зосередитись на процесі проектування, а не на пошуку “відповіді” (наприклад, “Як ми можемо зменшити відходи в нашій громаді?”). Студенти співпрацюють, аби пройти різні етапи дизайн-мислення – дослідження, проектування, експериментування та спільне використання, – відображаючи процес спільної роботи, який може бути на робочому місці в майбутньому.

British School Muscat, Оман

https://www.britishschoolmuscat.com/

Британська школа Muscat – це міжнародна школа, в якій навчається близько 1200 учнів із понад 70 країн світу. Школа розробила навчальну програму, орієнтовану на відкриття – декілька предметів інтегровані у спільні проекти, орієнтовані на досвід, а не на кінцевий продукт чи відповідь. Наприклад, дізнавшись про роботу натуралістів Девіда Аттенборо та Джейн Гудолл, студенти створили кампанію про шкоду одноразового пластику. Учні писали есе, аби переконати аудиторію заборонити одноразовий пластик. Потім вони розробляли альтернативу поліетиленовим пакетам. Ця ініціатива поєднала науку, математику, англійську мову та публічні виступи – предмети, які в традиційних школах могли бути розділені на самостійні навчальні блоки.

8. Навчання впродовж життя

Досвід переходу від системи, де навчання та навички зменшуються протягом усього життя, до системи, де кожен постійно вдосконалює існуючі навички та набуває нових відповідно до своїх індивідуальних потреб.

Skills Builder Partnership, Великобританія

https://www.skillsbuilder.org

Це глобальне партнерство, яке передбачає співпрацю між школами, викладачами, роботодавцями та іншими організаціями для формування важливих навичок у дітей та молоді. Мережа включає 514 шкіл та коледжів, понад 200 000 учнів та понад 700 організацій. Вона зосереджена на формуванні восьми основних навичок включаючи слухання, говоріння, вирішення проблем, творчість, стійкість, наполеглевість, співпрацю та лідерство. Кожна навичка чітко визначена та розбита на конкретні навчальні кроки, етапи та показники майстерності за віковими групами. Кожен учасник глобального партнерства може використовувати цю структуру та відповідні оцінки для вимірювання прогресу студентів щодо оволодіння цими восьми навичками.

Skilling for Sustainable Tourism, Еквадор

https://www.vvob.org/en/programmes/ecuador-skilling-sustainable-tourism

Прогнозується, що сфера туризму в Еквадорі збільшить свій внесок у зростання економіки в найближчі роки та сприятиме зайнятості молоді в країні. У період з 2014 по 2015 рік зайнятість молоді у цій галузі зросла на 63% . У цьому контексті освітня некомерційна організація VVOB співпрацює з мережею 21 шкіл (понад 4000 учнів), аби адаптувати програму «Навички для сталого туризму». Ініціатива об’єднує ключових експертів та лідерів туристичної галузі з Міністерством освіти Еквадору для розробки та впровадження навчальної програми, яка готуватиме кадрів для сфери туризму.