Під час навчання в Trend Watching Academy ми виконували завдання Megatrend Mapping. Треба було знайти шість актуальних інновацій у певному регіону та галузі, потім для кожної інновації визначити від одного до трьох мегатрендів, під які вона підпадає, надати пояснення.
Перелік мегатрендів пропонує Trend Watching – дослідницька компанія, яка аналізує споживчі тренди з 2002 року. Команди в Амстердамі, Нью-Йорку, Берліні, Сінгапурі, Лондоні та Барселоні висвітлюють тренди та можливості, використовуючи авторську методологію “Інновації задля досягнення цілей” (PDI, Purpose Driven Innovation). Інновації об’єднують в тренди, що дозволяє виявити мегатренди. Отже, є перелік 16 мегатрендів, які, на думку дослідників, формують сьогодення:
- Better Business (спочатку – ціль, потім – прибуток)
- Betterment (прагнення до самовдосконалення)
- Ephemeral (брак часу та відповідні наслідки)
- Fuzzynomics (зникнення бар’єрів між споживачем та виробником)
- Helpful (потреба в зручних та якісних послугах)
- Human Brands (пошук автентичних брендів, які мають свою філософію)
- Joyning (потреба у взаємодії з оточенням)
- Infolust (потреба в актуальній, релевантній інформації)
- Local Love (важливість локального контексту)
- Playsumers (сюрпризи та розваги для відпочинку)
- Post-demographic (зникнення демографічної сегментації)
- Pricing Pandemonium (нестабільність ціни та цінності)
- Security Systems (прагнення до безпеки)
- Status Seekers (бажання отримувати визнання, демонстрація свого “я” за допомогою речей)
- Ubitech (масштабне поширення технологій)
- Youniverse (визнання унікальності)
Схему та короткі пояснення щодо зазначених мегатрендів англійською мовою можна знайти на сайті Trend Watching.
Однак, переліки мегатрендів формують й інші компанії, і вони відрізняються. Так, є платформа Trend Hunter, де люди з усього світу шукають інновації на різні теми та пишуть про них в публікаціях. Масиви даних аналізуються, що дозволяє щорічно виявляти нові тренди і, відповідно, мегатренди. Дослідники TrendHunter виокремили 18 мегатрендів і на сьогодні вони наступні:
- Artificial Intelligence (штучний інтелект та цифрова трансорфмація)
- Authenticity (автентичність у т.ч. в соціальних мережах)
- Catalyzation (бренди стимулють особистісний розвиток)
- Co-creation (бренди, продукти, послуги та споживачі взаємодіють та є взаємозалежними)
- Curation (таргетовані пропозиції, послуги та підписки спрощують життя)
- Experience (отримання досвіду стає життєвим пріоритетом)
- Gamification (динамічність як у грі робить життя захоплюючим та стимулює конкуренцію)
- Hybridization (межі стираються, бізнес моделі, продукти та послуги об’єднуються задля унікальності)
- Instant Entrepreneurship (швидке відкриття бізнесу та створення концептів)
- Many to Many (поява великої кількості продавців та медіа персоналій)
- Multisensation (технології, AR, VR, MR стимулюють нові очікування у сфері продажів, розваг, їжі)
- Naturality (бажання споживати сталі продукти, органіку)
- Nostalgia (бажання згадувати приємні моменти минулого)
- Personalization (обмежені тиражі та персоналізовані медіа створюють очікування щодо персоналізації)
- Prosumerism (споживачі виступають як автори або розробники, поряд із виробниками)
- Simplicity (просте та зрозуміле надання послуг, сфокусовані підприємці)
- Tribalism (утворення груп за інтересами, захопленнями, улюбленими брендами)
- Youthfulness (покоління, що не спішать дорослішати, ведуть активне життя)
Своя думка щодо мегатрендів є в дослідницькій компанії Trend One. Вони розробили карту “Світ трендів”, яку можна завантажити на сайті. Аналітики Trend One виокремлюють 17 мегатрендів та 109 макротрендів. Серед мегатрендів:
- Artificial Intelligence (ШІ-застоснуки активно використовуються)
- Attention Economy (увагу споживачів важко захопити, тому корпорації активно комунікують, розповідають про цінності)
- Connected World (соціальні медіа можна вважати ДНК суспільства)
- Conscious Eating (люди відповідально обирають їжу та напої)
- Consumerism 2.0 (нові стилі поведінки споживачів під впливом технологій, соцмедіа, деомграфічних змін, прагнення до збалансованого життя)
- Data Era (кількість інформації зростає, постає питання безпеки та розумної обробки даних)
- Engineered Evolution (покращення природних здібностей і почуттів людини за допомогою технологій)
- Exponential Industries (раніше окремі галузі стають драйверами інновацій; виробничі процеси, такі як 3D друк, використовуються у все нових і нових контекстах)
- Future Skillsets (навчання протягом усього життя має важливе значення)
- Healthstyle (тема здоров’я набуває значення і більше інтегрується в наше повсякденне життя)
- Intelligent Infrastructure (розвиток технологій для керування розумним містом)
- Planet Centricity (усвідомлюється вплив попередніх поколінь та з’являється багато інновацій, планетоцентричні проблеми охоплюють весь економічний спектр)
- Seamless Commerce (конкурентний тиск у торгівлі є величезним і неухильно зростає, поширюються досвіди покупок за допомогою омніканальної стратегії)
- Smart Surroundings (наше середовище гіперзв’язане і стає все розумнішим, розробляють розумні будинки)
- Urbanisation (міста продовжують невпинно рости)
- Virtualisation (високопродуктивні пристрої введення, мультисенсорні удосконалення та зростаюча кількість дешевих, точних датчиків відкривають нові можливості віртуального світу)
- Woke Culture (зростає усвідомлення соціальної несправедливості, споживачі беруть закликають до прозорості та змін)
Визначенням мегатрендів займаються не тільки організації, які фокусуються на аналітиці трендів, але й інші компанії. Отже, розглянемо ще декілька авторитетних думок.
Ernst & Young
7 мегатрендів після 2020 року:
- Behavioral economy
- Decarbonization
- Future of thinking
- Microbiomes
- Synthetic biology
- Synthetic media
- Techonomic cold war
- Work and life unbounded
PricewaterhouseCoopers (PwC)
5 сучасних мегатрендів:
- Climate change and resource scarcity
- Demographic and social change
- Rapid urbanisation
- Shift in global economic power
- Technological breakthroughs
KMPG
9 мегатрендів до 2030 року:
- Climate change
- Demographics
- Economic interconnectedness
- Economic power shift
- Enabling technology
- Resource stress
- Rise of the individual
- Public debt
- Urbanization