Віртуальна реальність для навчання: практики в Україні

Віртуальна реальність (VR) у навчальному процесі активно використовується в різних країнах світу. Відео вчителя геометрії з Каліфорнії про те, як він проводить урок у віртуальній реальності, стало вірусним та зібрало більше півмільйона переглядів.

Віртуальна реальність в освіті дозволяє брати участь у відеоконференціях, створювати презентаційні та інформаційні матеріали, відвідувати музеї, лабораторії, планетарії, візуалізувати об’єкти та фізичні явища.

Розглянемо приклади VR-занять в Україні. Але спочатку варто відповісти на два запитання.

Як організувати VR-заняття?

Така картинка буде на екрані смартфону під час екскурсії в окулярах віртуальної реальності. Доступ до Інтернету + смартфон + VR-окуляри + освітній мобільний застосунок складають набір-мінімум, аби отримувати знання у віртуальній реальності. У наведеному вище прикладі використовується мобільний застосунок Google Експедиції, який можна завантажити за посиланнями для Android, для IOS

У випадку дистанційного навчання в учня або студента має бути персональний пристрій віртуальної реальності. Для офлайн-занять навчальним закладам треба купити обладнання для аудиторій, в яких будуть проходити заняття, що вимагає інвестицій. Однак, зараз можливостей багато – можна орендувати VR-комплекти, взяти участь у грантовій програмі або підготувати відповідний проєкт в рамках громадського бюджету. У прикладах ми розглянемо такі кейси. 

Чи безпечні VR-заняття для здоров‘я?

Виробники гарнітур та VR-окулярів призначають вікові обмеження 13+ для своїх пристроїв, що варто врахувати під час планування таких занять.  

Віртуальна реальність: досвід студентів

Навчально-науковий центр «Інститут біології та медицини», м. Київ

Аудиторії віртуальної реальності

Дві аудиторії на 30 учасників навчального процесу укомплектовані окулярами віртуальної реальності, смартфонами, комп’ютерами, інтерактивною панеллю, мережевим обладнанням. В аудиторіях проходять заняття на кафедрі анатомії та патологічної фізіології, де студенти вивчають будову та властивості окремих органів людини та спостерігають процеси в організмі.

Приазовський державний технічний університет, м. Маріуполь 

VR-тренажер від Academy DTEK

У шоломі та окулярах віртуальної реальності опановуватимуть професію студенти-енергетики. Програма «слідкує», аби її користувач дотримувався вимог охорони праці та промислової безпеки – правильно застосував засоби індивідуального захисту, використовував приписні й вказівні знаки.

Навчальний центр Сухопутних військ «Десна», смт. Десна

Навчання на VR-тренажерах

Під керівництвом висококваліфікованих інструкторів проводились навчання на тренажерах з водіння бойових машин (ПВ-№1 БМП) та армійської автомобільної техніки (Камаз, Краз). Практичні навички відпрацьовували в реальному часі та на реальній місцевості за допомогою VR-засобів.

Школа місцевого самоврядування від DESPRO

Навчальний курс у віртуальній реальності

Заняття проходять на платформі zMEET. Кожен учасник обирає собі аватар і користується ним у віртуальних аудиторіях, проходячи практичні вправи та різного роду інтерактивні завдання від тренерів.

Віртуальна реальність: досвід школярів

Інститут розвитку міста Кривого Рогу на базі Центральної бібліотеки “Міська бібліотека для дорослих”

Проєкт “KR 360”

Діти літніх таборів денного перебування протягом місяця мали змогу відвідати віртуальні екскурсії до промислових підприємств Кривого Рогу. Працівники бібліотеки продемонстрували промислові об’єкти міста у фотоальбомах, тож школярі мали змогу порівняти віртуальну реальність з друкованими фотографіями. Фаворитами перегляду для дітей стали спуск у шахту “Тернівську” ПАТ «Кривбассзалізрудком» та кар’єр ПАТ “Південного ГЗК”.

Черкаська гімназія №9

Урок історії з технологіями віртуальної реальності

Щоб розповісти учням про День визволення міста й показати події Другої світової війни, вчитель історії вирішив застосувати спеціальні окуляри. Окуляри придбали для занять із робототехніки. Потім вирішили використати і для уроку історії.

Городищенський економічний ліцей

Урок фізики «Атомна енергетика України» з VR-технологіями

Інтерактивні завдання розв’язувалися за допомогою сервісу Learningapps. За допомогою мобільного додатку Mozaik 3D та VR-окулярів ліцеїсти побачили будову атомної електростанції, ядерного реактору.

Київська школа №57

Інтерактивний освітній проект у віртуальній реальності про зону відчуження від команди «Чорнобиль360»

Координатори проекту влаштували віртуальну екскурсію по ЧАЕС та околицях зони відчуження: діти ознайомилися з багатьма процесами, що відбуваються на станції після аварії 1986 року, але є недоступними для громадськості, без жодних ризиків для власного здоров’я. Побачити все це на власні очі школярі змогли завдяки системі колективного перегляду в окулярах та навушниках віртуальної реальності UniVRsee. 

Полтавська школа №9

Кабінет віртуальної реальності

У 2019 році для користування закупили 11 комплектів. Ціна одного – близько 600 гривень. Перший бінарний урок провели у 11 класі. Діти побачили зоряне небо та спробували шукати сузір’я. Можна подивитися відео, як пройшов урок.

Піщанська гімназія, Кременчуцький район

Проєкт шкільного ГБ «Віртуальна реальність у Піщанській гімназії»

Орієнтована вартість реалізації проєкту – 98 000 грн. В рамках проєкту мали закупити 25 окулярів віртуальної реальності BoboVR Z4 з навушниками вартістю 900 грн за одиницю, смартфони SamsungGalaxy A10s, додатки та наповнення для проведення уроків віртуальної реальності. Проєкт, на жаль, не переміг у конкурсі шкільного громадського бюджету 2020 року, але розрахунки витрат можуть стати в нагоді. 

Кагарлицька ЗОШ №3

Інтерактивні уроки інформатики

На уроках інформатики учні активно вивчають віртуальну та доповнену реальність, 3D – моделювання, монокуляри та інші технологічні новинки. Разом з вчителем учні здійснюють віртуальні подорожі країнами.

Знам‘янська ЗОШ №7

Святкування Дня космонавтики

До Дня космонавтики учні 2 класу створювали малюнки на космічну тематику та здійснили віртуальну подорож космічними простором (з використанням VR-окулярів).

Школи Закарпаття

Проєкт «Віртуальна реальність єднає Карпати: інтерактивні шкільні лабораторії»

Школи отримали освітній грант через Європейський Інструмент Сусідства у розмірі 299 тис. євро. У рамках проєкту, для двох шкіл на Закарпатті (у Нижній Апші та Солотвині) закупили 40 окулярів віртуальної реальності, 17 нових комп’ютерів та інше обладнання. Таке ж обладнання одночасно мали встановити у двох школах на території прикордонних громад Румунії. За допомогою технологій учні зможуть побачити як серце людини працює зсередини, або як риби плавають в океані.

Школа №41 Шевченківського району міста Києва

STEAM-HUB із цифровою технікою

STEAM-лабораторія в школі оснащена VR-технікою для моделювання віртуальної реальності. Серед інших технологій: 3D-принтери, 3D-сканери, робототехніка, інтерактивні дошки, цифрові фрезерні станки, цифрові швейні машинки. Під час відкриття лабораторії на вході до неї «перерізали» віртуальну лазерну стрічку.

Перелік оновлюється. Якщо у вашому навчальному закладі проходять уроки з технологіями віртуальної реальності, розкажіть про ваш досвід, заповнивши форму

Також ви можете ознайомитися з публікацією «Доповнена реальність (AR) для навчання», в якій наведені приклади тематичних мобільних додатків для школярів та декілька ідей як провести урок з доповненою реальністю.